Monday, October 22, 2007 0 Comments A+ a-

Raya haritu pegi round2 rumah kawan beramai2. Sampai rumah Sue, atuknye masih boleh ingat aku lagi. Cuma nama dia cam tak sure. Dia nampak aku, muke dia cam happy bebenor. Dia tau aku yg dok Jalan Daud tu. Dia cakap dah lama tak lalu rumah aku sbb skang dia dah tak larat nak jalan sgt (apetah lagi nak drive lalu depan rumah aku). Dia cakap dulu dia pernah datang rumah aku masa ada marhaban. Aku assume that was about 2 years back, masa Mummy buat open house+potong jambul+marhaban kat rumah time raya.

Then sedang khusyuk kiteorg bergelak ketawa sembang2 catch-up on things, atuk dia mintak excuse nak bercakap dengan aku. Dia bawak satu kotak sederhana saiznya. Dia cakap, dia ingat lagi dulu dia datang rumah aku ada marhaban, arwah Bapak yg jemput. Semua orang dapat sorang satu hadiah (dalam kotak tu la). Dia tunjuk aku kat blakang kotak tu, ada tulisan tulis tarikh dengan tempat. Ada tulis nama arwah atok aku, rumah aku, tarikhnye tahun 1999. Aku tak pasti sama ada tu tulisan atuk Sue atau arwah atok aku... (kot2 la handwriting mereka sama) yang pasti aku rasa agak terharu tengok tulisan tu sbb dia masih ingat, dan membuatkan aku rindu kat arwah Bapak. Aku cakap ngan dia, "masa tu arwah atuk saya ada lagi kan?". Dia kata a'a, dia sempat jumpa marhaban sama2 dengan orang surau.

Atuk Sue lepas tu bukak kotak tu, and to my surprise, kain pelikat yang dihadiahkan tu masih cantik lagi dalam sampul plastiknye. Iskk... sayu hati nye aku time tu takleh nak kata. Dia cakap dia sayang nak pakai, so dia simpan la sampai skang. Aku da takleh nak cakap ape aaa time tu. Aku tengah menahan diri dari menangis depan kawan2. Muka atuk Sue nampak memang happy time dia citer ngan aku. Plus, atuk Sue dah kurus dan nampak tua (he's much younger than arwah tok aku, few years back dia sakit masuk sepital) dan buat aku teringat.... Sedih beb.

Masa balik aku jumpa la salam2 sumer orang. Aku cari dia, tapi dia da masuk toilet nak solat Zohor. So, terpaksalah aku hanye menyampaikan salam.. Lepas umah Sue, gi umah aku plak. Sampai rumah aku citer la kat Mummy & Makton. Suara cam dah takleh kuar dah aku rasa. Tersekat2 jek citer. Air mata dah bergenang.... tapi control sbb sedara mara sumer ramai ada kat dapur. Mummy & Makton pun terharu giler dengar citer aku.

Sampai skang blom boleh lupa saat tu. Aku rasa tu la yang paling aku ingat this year. Yang mana aku rasa raya tu macam RAYA. Al-maklumlah, zaman skang ni raya dah takde rasa ape pun. Macam hari biasa, cuma best sket je... da tak macam dulu.