Tuesday, July 29, 2008 0 Comments A+ a-

27th July 2008. My Kelisa's 4th birthday. My Uncle Manji passed away.

Dekat kol 3pm ptg Ahad, I received a call from Mummy, cakap semua nak gi Temerloh sbb Manji masuk hosiptal. Sesak nafas. Tapi nak singgah KL dulu tukar keta ngan aku. So I waited for more instructions. Around 4pm, I called home again. Yati picked up the phone. Aku tanya diaorg da betolak ke belum... then Yati broke the news to me.

Manji dah takda. Dah meninggal.

Berkali2 aku tanya Yati. Tak percaya. Tak boleh terima. Last2 aku menangis jugak depan Zaila yg tgh wat keje kat rumah aku haritu. Dina dah panic tgk aku nangis. I told her, of course. Memang unexpected. Manji takde sakit ape, cuma condition kaki dia je. And of course, dia berbadan besar... so bila dia jalan jauh sket tercungap2 lah... tu aje. So memang tak sangka.

Jenazah dibawa balik ke Muar kol 5.30 dari Temerloh. Around 10pm sampai. Sampai aku nampak jenazah Manji, aku tak pasti aku dah boleh terima ke belum. Tapi sayu nye hati time tu takleh nak cakap. Bila bukak nak tengok muka, lagi tak boleh tahan. Masa jenazah nak di pindahkan dari atas stretcher ke atas tilam, Manpik (youngest brother yg sangat rapat dgn Arwah) nak tolong, tapi takboleh tahan sedih... terduduk terus dia kat tepi tu.

Aku tak sempat nak cium Manji for the last time. Air mata aku takleh stop. Or maybe aku takut. Bikmuna, wife Manji pun kol 4 pagi baru aku jumpa dia, salam. Aku takut. Takut ape? Aku tatau.

The next morning sambil baca Tahlil, aku tengok jenazah yg terbaring depan aku tu. I kept thinking and wishing Manji akan bangun dan gelak2. Saying ni semua joke semata2. Manji kan kelakar orangnye. Tapi sampai habis takda apa berlaku. Baru aku sedar yg memang Manji dah pergi selamanya.

Kebumi kat kawasan kubur Batu 6 kat Bakri. Sama kawasan dgn Arwah Bapak. Cuma seksyen lain. Aku tak siram air mawar. Adik bradik, kawan-kawan & cucu-cucu saje yg buat. Walaupun cucu tu ada yg masih blom faham betul lagi konsep mati. Bila dah sudah, Bikmuna & Manpik duduk kat tepi kubur, ucap selamat tinggal for the last time. Memang sangat sebak tengok. Lepas kebumi, kami ziarah ke kubur Arwah Bapak & Arwah Tapa (abg Mummy yg aku tak kenal).

Pasni Manpik dah takde geng. Takde lagi gelak besorrrrr Manji waktu tgh buat joke lepas habis makan. Takde lagi uncle yg confuse, marah aku kalau keluar dgn lelaki and at the same time marah aku sbb tak carik boifren. Takde lagi sms2 jokes kat hp aku.

Agak menyesal gak sbb dah lama sgt tak jumpa or even call tanya kabar. The last time I spoke to him was the day after Lin tunang. Aku call sbb nak bagi instruction utk dia install Photoshop. Niat nak call, nak pegi visit mmg ada... tp asyik pending aje. Lately asyik bz dgn kerja, apetah lagi bila weekend.

Oh well. Ape yg dah jadi, kite takleh nak ubah. Yang kita boleh buat hanya sedekah kan doa dan bacaan untuk roh nya....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku tau yg meninggal ni uncle. Dan pada org, kebiasaannye mmg takde perasaan lah. Sebab dah jauh pertaliannya. Dan some people mmg tak rapat pun dengan their extended family.

So nobody gets it lah. Not unless you're me or part of my family. Unless you know how close I am with my family. Or unless you've lost somebody yg kau sayang.