Of Being In HELL

Wednesday, February 10, 2010 3 Comments A+ a-

I wanted to wait until I'm actually out of HELL, but it's taking too long and it's way too depressing to keep it all bottled up inside.

You can't even imagine being me right now. I am at the bottom-est level of this project, and I am like, the only full-time resource attending to it. So I have SO many people giving me instructions. Banyak sangat boss. Boss directly before me is of course, Mr. Ho. Every second of the day memang aku kene marah dengan dia. So when bos dia marah dia, dia marah aku. And on top of him ada 2 other bosses. So bile sampai kat aku dah jadi macam siol. Then ada Singapore punya boss. Diaorg bagi instructions itu, ini.. aku buat. Ye, aku jugak orang yg last yg kene buat semua. Bila aku tak buat kerja betul.. sebab aku terlalu penat tak cukup tidur, tak cukup makan, emosi tak stabil... aku kene marah lagi. Dia siap CC email kat segala bosses yg ada.

Kawan2 yg tolong aku buat kerja pun.. after diaorg setel, aku jugak yg kene plug-in dalam system. At the same time aku ada kerja aku sendiri. So bila aku takde masa, semua benda nak cepat, tak test betul2.. sebab when i'm doing task A, ada orang nak task B & C dengan urgent. Tapi I still have task C, D, E, F, G, until infiniti.. Kene marah lagi.


Client toksah citer. Memang marah. Dia marah Mr. Ho, then sape lagi yg kene lepas tu if not me? Client pun tau aku yg buat keje. Dan bile banyak sangat error & kiteorg lambat, diaorg kata aku tak geti buat kerja. Dalam meeting room dengan SEMUA client yg ada, nama aku disebut dan aku kene sound baikkk punya dengan one of the user. Giler babas rasa masa tu macam nak lari ke hangar kapal terbang & hope kene langgar dengan Airbus.

Bila sistem dah stabil sket, user dah boleh pakai, banyak sangat masalah yg timbul. At the same time aku ada task yg warna merah in my list. Bukan satu, tapi banyak. And bila dalam meeting back at the office, aku lah yg kene marah. Sebab aku pun kadang2 blur. Mana tak blur nye.. 2 hari tak tidur, tak balik rumah, tak mandi. Sengal nak mati.

On average, aku tidur like, 3 hours per day. On a good day, boleh up to 5 hours. Tapi JARANG sangat berlaku. If seminggu dua aku takde hal la. Ini dah 3 bulan. 3 bulan tak tidur, 3 bulan asyik kene marah, 3 bulan bz macam nak gila. WTF kan?

I havent had a weekend off since. Starting from raya haji when i'm stuck in the office sampai lah sekarang. Katil kat rumah untouched. Sofa kat ofis dah jadi katil. Itupun jarang aku tido atas sofa. Selalunya tidur kat meja sambil duduk, for 1 hour ke.. then angkat je muke nampak kerja balik terus sambung. My Penang trip dengan cousins pun canceled. Gile kan?

Now I'm based @ site for more than a month. Orang kat sini semua dah kenal aku. Jaga pun dok suruh aku balik, risau tgk aku tak balik2 asyik betapa kat ofis, hari2 muke sengal gile.

Sekarang ni, nampaknye macam dah ok sket la semua. Cuma user ni mengada2 gak. Nak tukar link sikit pun kadang2 suruh kiteorg jugak. Cakap haritu nak tukar component, pastu "my guys" will help to copy to the 32 sites. Haram takde. Aku sorang yg buat. Ni dah banyak kali dah. Diaorg tau aku sorang buat keje kuli ni, diaorg tau aku penat, tapi still aku kene buat. Mr. Ho pun tau, tapi still aku kene paksa buat, dia make sure aku tidur sejam jek sehari.

Aku dah buat banyak sangat salah. Sebab apa? Sebab aku takleh berfikir. Mr. Ho tu ingat semua orang superhuman macam dia kot. Kawan2 kat ofis, users kat sini semua tanya aku macam mana aku leh tahan. Kenapa bos aku buat aku cenggini. Ah lantakla. Buat aku marah je kalo citer pasal Mr. Ho ni. Dah bertekak macam nak hape dah dengan dia.

Now ada final major issue la. Since aku takleh solve, dia panggil la orang India datang mari bantu. Anyway, it's part of their task pun, sebab kita partners & ini module dia. So now aku dok AA, tak tau apa berlaku. Dia dah dapat Senior Consultant, aku tidak diperlukan lagi. So aku skang jadi tukang pungut sampah, a.k.a tukang cari log & send to support.

Ingat tu kerja senang? Huh. Toksah la. Kalo korang tengok log file punya nama je dah cukup pening. 1 file deployed, ada 1 log file. Imagine if buat 15 files. Dan bukan 1 server, ada 6 servers in total. Pastu bila aku lambat send log file, aku jugak kene marah. Sampai kan support pun dok push aku suruh cepat. Tapi aku banyak sangat task @ hand. At the same time aku kena buat deployment, nak simulate semua error itu ini la. At the same time Mr. Ho suruh aku buat yg lain pulak.

Apa reward? Takkan 3 bulan takde reward? Hmmm.. from what I know, reward aku sepanjang 10 hari weekend + public huliday, aku dapat 4 hari cuti ganti. Ini as of December 2009. Belum kira up til now. Paling best pun haritu dapat dok beberapa jam kat Concorde Inn KLIA. Itupun 3 orang 1 bilik! So bersekedudukan lah aku dengan Mr. Ho. Nasib baik ada ahmoi sorang lagi. Kalau tak... susah. Kedekut taik idung masin kan? Macam haram.

So in other words, I work like a dog. Anjing dalam neraka. Paling hina, itulah saya.

3 comments

Write comments
Farah
AUTHOR
10:02 PM delete

Sabar ye Jihan!!!!
Tarik nafas panjang²....
Semoga Berjaya!

Reply
avatar
pizli.mw
AUTHOR
6:47 AM delete

tapi dah nak siapkan? okla tu.. taula diaorang kau dah usaha.. adala rewardnya nnt.. sure kau dah kuruskan?

Reply
avatar
scabbers
AUTHOR
12:06 PM delete

Farah : sori beb, aku masih bz tak sempat reply ym kau td. al-maklumlah, kuli batak mcm aku ni banyak sgt arahan nak kene setelkan.

Pizli : family aku kata aku nampak kurus sket. tapi aku rasa sama jek. sbb skang ni aku makan banyak balik. haha.

Reply
avatar