Thursday, October 19, 2006 0 Comments A+ a-

I remember this one picture from Hari Raya years back where Arwah Bapak was crying. Dikelilingnya ada aku, Mummy, Makton & Makleha. It was the last picture of Arwah Bapak before he passed away.

He always cry during upacara bersalam-salam. Earlier in his life, he would wear baju melayu lengkap dengan sampin, sapu tangan di poket (usually aku la yg tolong Bapak pakai baju)... duduk atas kerusi kat tengah2 rumah dan semua orang akan salam2...ikut turutan dari Makdah, anak yg paling tua...sampai la Nurin, cucu yg paling muda. Lepas tu anak2 sedara pulak salam uncles & aunties dan sambil salam la kiteorg sibuk kasi duit raya. In my case, aku terima je la time tu. Skola lagi beb...mana ada duit. Kalo yg blom dapat angpau lagi, sumer tunggu atas tangga sampai nama kena panggil. Hehehehe...

Tapi sekarang aku pun dah sampai turn bagi duit raya. Tangga dah takde. Rumah pun dah roboh. Bapak dah takda. Rumah baru, tradition sikit2 jadi baru. Sekarang Makdah yg duduk atas kerusi kat tengah2. Semua orang akan salam Makdah dulu, daripada Makton, adik yg paling tua..sampai la Aqeem, cucu yg paling muda. Tak buat kat dalam rumah. Buat kat dapur (sebab dapur luar tu lebih besar dari ruang tengah rumah, dan senang terus makan). Ada sekali dulu tu, Makdah kata suruh makan dulu. Sebab lepas salam2 biasanya kite semua akan ambik gambar.

Kiteorg tak ziarah kubur Arwah Bapak, Arwah Manpa (abang Mummy) pagi raya. Instead, petang raya kedua baru pegi. Kalau tak pegi, kiteorg cuma buat Tahlil beramai2 aje. Aku dah lama sangat tak ziarah kubur Arwah Bapak. Kalau Manji balik, adik-bradik Mummy mesti pegi. Awal2 aku ikut jugak. Tapi lama2 aku makin kuat bangun lambat. Jadik aku tak sempat nak ikut diaorg pegi pagi2 kol 7.

Sama jugak kes mimpi. Awal2 pemergian Bapak dulu, aku mimpi jugak. Tiap kali aku mimpi, mesti Arwah Bapak akan peluk aku. Tiap kali tu jugak la aku bangun tido dengan air mata dah ready nak keluar mencurah2. Tapi dah lama2 aku lupa. Aku lupa kat Arwah Bapak...aku lupa dengan segala2 kecuali life aku yg sekarang ni. Sibuk kerja, sibuk belajar, sibuk enjoy sana-sini, shopping... Biler aku sedar, dah 5 tahun. Punya lah lama.

Aku harap raya kali ni, dengan adanya Makleha & Uncle Tony yg meramaikan lagi majlis perayaan, boleh jugak la mengcover sket hati ni yg sangat2 rindu kat Arwah Bapak.