Tuesday, December 23, 2008 4 Comments A+ a-

I think Khaled Hosseini is a great writer. The Kite Runner is my absolute favorite. Menangis tersedu-sedan masa membaca nye. Tengok movie toksah citer la. Terpaksa stop sbb tak mampu nak mengeluarkan air mata banyak sgt. Both of his novels memberi kesan kepada aku yg emo ini.

Aku suke membaca, tapi aku baca buku yg simple2 jek. Tak macam Hafezh, ofkos. Dia baca stok James Clavell yg tulis Shogun and Tai-Pan.. buku2 tebal umpama dictionary with thesaurus. Or J.R.R Tolkein's Lord Of The Rings yg aku baru baca 2 pages dah pening dengan bahasa nye. Susah btui.

I think the first novel (utk org dewasa, bukan teenage novels) yg aku baca was John Grisham's The Client. I love his novels and continue reading my cousins' novels sebab masa tu skolah lagi, belum ada duit nak beli sendiri. And now that I can afford it, I think his writing has somehow dropped a notch. Yang lama2 best giler, yg baru skang.. siap aku stop halfway. Tapi I will still buy, coz aku dah macam ada a half-collection of his books. In reality, I find lawyers and courtrooms wayyy boring, tapi aku boleh terima pulak citer2 John Grisham ni.

Sekarang ni aku tengah in the process of collecting Jodi Picoult's novels. Citer dia lebih kepada family, love... gituh2 la. Which reminds me of Danielle Steel. I don't read her novels as much. Just synopsys from my auntie jek. Hehehehe.. but I do have 1 of her books, though. Capix bagi. Ape ntah tajuknye.

Cecelia Ahern pun aku suke. At the moment aku tertinggal 2 buku dia - 1 blom sempat nak gi beli, 1 lagi baru kuar hardcover. Tunggu paperback kuar baru bleh beli. Hehehehe... Dia tulis love stories, tapi 2 -3 buku kebelangan ni dia tulis pasal imaginry things. But still ok to me. I still like her. My age, anak Ireland nye President kot?

Other authors aku baca - Sidney Sheldon. The Best Laid Plan is the best! Hehehe.. Sejak buku tu, I read more of his. Sayang dia da mati. Judith McNaught, tulis citer dalam zaman dulu2. Love stories yg sangat indah. Tapi yg baru2 aku da tak baca. Dahlia yg still baca. Her favorite author katanya. Tak lupa jugak Robert Langdon's adventures to solve mysteries in Vatican City. Ahaks. Of course, Dan Brown. I love the two books - Da Vinci Code and Angles and Demons. Yang lain2 tak baca. Digital Fortress baru baca few chapters mcm tak se-best the famous 2.

Sophie Kinsella and Meg Cabot pun dibaca juga. Tapi tak collect, cuma beli 2 -3 jek. Most of 'em dipinjam dari kawan-kawan - Arin dan Jaja. Can You Keep A Secret by Sophie Kinsella telah dibeli dan tidak menyesal langsung. Totally funny. Terpaksa laugh out loud reading it. If I'm in the mood for a chick-lit, I'd definately choose them. Ada a few other authors jugak yg dibeli, but not as good. Tak ingat dah their names. Hehehe..

She's Come Undone pun best. By Wally Lamb. Ingat nak sambung baca his other novels, but biler nampak je the thickness of I Know This Much Is True, aku tarik balik niat aku tu. Seram! Terbalik pulak dengan Mark Haddon. The author of The Curious Incident Of Ohe Dog In The Night-time. Maybe sebab dia banyak tulis Children's books kot? Anyway, I love his website. Bright colors!

Finally, of course, my all-time favorite and books that I read the most number of times, J.K Rowling's famous Harry Potter. I just can't describe how much I love 'em! The books I read once are Half-Blooded Prince and Deathly Hallows. Because takde masa. I have to read others too, right? Banyak kali baca pun, tetap buku pinjam. I only have Sorcerer's Stone, itupun my auntie bagi coz she works in a library kat England sana. Siap ada cop library lagi. Hehehehe.. Slowly lah, aku akan beli satu2. Dan baca balik semua. Yeay!

Recently ada Twilight punye series pulak, by Stephanie Meyer. Tapi aku tak baca lagik. Biler dah kuar movie and I haven't read the novel, buat aku malas untuk membaca nye. So yesterday I googled it, and read all 4 books punye Wiki. Ada section Plot kat situ, which menerangkan from beginning to the end of the books. So I generally have the idea of what's gonna come next. Most probably I won't read them. I still have HP, Cecelia Ahern and Jodi Picoult to buy, tapi tatau la kalau sampai kat Kinokuniya nanti berubah angin plak.

:)

4 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
10:41 PM delete

jian... lu x ske tom holt ke? hihhii

Reply
avatar
pizli.mw
AUTHOR
10:12 AM delete

wah banyaknya membaca..

Reply
avatar
scabbers
AUTHOR
1:39 PM delete

cracking : tom holt gua tak penah try plak. klako ke?

pizli : fiction aje maa... itupun takde la banyak mana..

Reply
avatar
Digitalite
AUTHOR
9:53 AM delete

Lord of the Rings tuh, aku tak baca abis la. Lepas page ke 20 or so, aku dah skip-skip je. Itu gile babun punya tebal yang amat dengan bahasa yg Shakespear pun tak paham. Senang cakap kalo dia amik SPM, mmg English F9 la.

Reply
avatar